A sikeres projekt megvalósításához elengedhetetlen, hogy a lehető legvilágosabban és a lehető legkorábban meghatározzuk a projektet és annak hatókörét. Egy üzleti canvas modell segíthet az energiaprojekt meghatározásában. Kilenc kulcskérdésből áll, amelyeket egymáshoz viszonyít.
1 A projekt haszna: Mi a cél?
Írd le az energiaprojekt célját és előnyeit. Mit kell nyújtania tagjainak, ügyfeleinek vagy a társadalom egészének? Milyen szolgáltatásokat nyújt és kinek?
Ha kell egy kis inspiráció, lapozd át a már meglévő energiaközösségek sikersztorijait! Ha már tudod, mit akarsz és részletes információkra vagy kíváncsi, nézd meg a projektkoncepcióinkat!
2 Hogyan akarod elérni ezt a célt?
A cél meghatározása után meg kell határozni, hogyan és milyen tevékenységekkel lehet azt elérni. Ezek a tevékenységek magukban foglalhatnak együttműködést a szolgáltatókkal és a berendezések szállítójával, beszerzést, marketinget, telepítést, kommunikációt, szervezést, jogszabályok átnézését és finanszírozási terv megalkotását.
Írd le a projekt megvalósításához szükséges legfontosabb tevékenységeket és következő lépéseket!
3 Legfontosabb erőforrások és kapacitások: mire van szükséged a cél eléréséhez?
A projekt sikeres megvalósítása érdekében meg kell határoznod, mire van szükséged. Ez lehet például pénzügyi forrás, szakértelem, földtulajdon, ügyviteli kapacitás vagy műszaki ismeretek.
Nevezd meg és írd le a projektedhez szükséges fontos erőforrásokat vagy kapacitásokat. Ha ehhez segítségre van szükséged, tekintsd meg a lehetséges projektkoncepciókat.
4 Marketing és kommunikáció: Hogy éred el a tagokat/fogyasztókat?
Keresd meg a potenciális tagokat/ügyfeleket, mondd el nekik, mit kínál a projekt! Nézd meg a célcsoport profilokat/tagtípusokat, hogy megtudd, hogyan lehet velük kapcsolatba lépni. Útmutatónk pedig megmutatja, hogyan hajtsd végre a kommunikációs tevékenységeket.
5 Társtulajdonosok: Ki vegyen még részt benne?
Az energiaközösségben különböző típusú tagok lehetnek. Határozd meg, hogy ki lehet társtulajdonos ebben a projektben! Például:
- Energiaközösség tagok
- Magánszemélyek
- Önkormányzatok
- Egyesületek és más szervezetek
- Egyéb társadalmi vagy szakmai csoportok
- A projekt fogyasztói
- A projektpartnerek
Határozd meg, hogy a projekted helyi, regionális, országos vagy nemzetközi lesz-e!
6 Fogyasztók: Ki a legfőbb célcsoport?
A projekttől függően a nyújtott szolgáltatásokat olyan fogyasztók számára is fel lehet ajánlani, akik nem társtulajdonosok.
Írd le, hogy a projekted a társtulajdonosokon kívül mely célcsoportokat kívánja megszólítani!
7 Milyen külső partnerekre van szükséged?
A projekt legfontosabb tevékenységeinek sikeres végrehajtásához a társtulajdonosokon kívül gyakran külső partnerekre is szükség van, például:
- beszállítókra
- szakértőkre (start-up tanácsadókra, ügyvédekre, műszaki kérdéseknél)
- helyi véleményvezérekre (polgármesterekre, politikusokra, prominensekre, szerepmodellekre),
- pénzügyi partnerekre (szponzorok, bankok)
- szolgáltató partnerekre (vállalkozókra, lakástulajdonosokra, bérlőkre)
Határozd meg, mely partnerek fontosak a projekted számára!
8 Mekkora a várható bevétel?
A finanszírozás minden projekt lényeges része. Határozd meg, milyen bevételek várhatók, és mire fogják felhasználni azokat:
- Mennyit kell fizetniük a társtulajdonosoknak, a fogyasztóknak és/vagy a partnereknek az energiaprojekt fenntartására?
- Hajlandóak-e ennyit fizetni a projekt szolgáltatásaiért/termékeiért?
- Milyen bevételekre számítotok? Fedezik-e ezek a bevételek a költségeket? Milyen árképzési modellre van szükség (fix ár vagy a felhasználás szerint változó ár)?
9 Mekkora a várható kiadás?
Írd le a várható költségeket és azt, hogy honnan származnak a költségek fedezésére szolgáló források!
- Melyek a legfontosabb tevékenységek vagy a legfontosabb erőforrások és kapacitások biztosításának fő költségei?
- Milyen típusú költségek merülnek fel és milyen összegben?
- Mekkora tőkére van szükséged?
- Milyen személyi erőforrásra van szükség a projekt fejlesztéséhez és működtetéséhez (pl. önkéntes munkaidő)?
A tervezés kiindulópontja egy gazdaságilag jól megalapozott koncepció. Ettől függenek a finanszírozási lehetőségek is; sok bank megköveteli az üzleti tervet, amely részletesen leírja az üzleti modellt, és nyereségességi számításokat is tartalmaz. Ha új jogi személyiséget kell alapítania, nézz utána az energiaközösségek jogi formáinak, és kérjen konzultációt egy szakmai tanácsadóval!